+420 776 417 669

info@centralmost.cz

Aktuálně

  • Aktuálně
  • Reportáž: Závodníci z Central Most

Na sklonku prázdnin, přesně 24. srpna na mosteckém okruhu začne další ročník tradičního podniku automobilových závodů pod názvem 6 hodin Le Most 2011. Tento vytrvalostní závod automobilů má, jak již název napovídá, své kořeny ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans. Na mosteckém okruhu se letos pojede již jedenáctý ročník tohoto podniku. Účast bývá kolem 40 vozů a konkurence je tedy opravdu silná. My jsme měli možnost se podívat pod kapotu dvou nabroušených speciálů z týmu Kumiega Racing a vyzpovídat jednoho z jejich pilotů Jeffa Alsona.

Správné promazání motorů má na starosti olej Castrol Edge sport, za kterým stojí velmi dobrá a bezproblémová zkušenost a výsledný poměr mezi jeho cenou a parametry. Při závodech série Le (Most, Brno, Slovakiaring) se povinně používá cestovně-sportovní palivo od některého z předních výrobců s minimálním oktanovým číslem 98, distribuci zajišťují organizátoři. Tým Kumiega Racing na obou autech používá speciální závodní vzduchové filtry K&N, které mají mnohem lepší propustnost vzduchu, jsou omyvatelné, takže se dají po každém závodě vyčistit. Co se úprav týče, pak v Cliu je jiný přívod a odvod vzduchu a pro celkovou optimalizaci parametrů motoru byla vyměněna elektronická řídící jednotka. U 911ky byl motor kompletně repasován. S ohledem na jeho využití při vytrvalostních závodech, kdy je potřeba, aby běžel 12 hodin bez přestávky, je udržován v originálním stavu. Pozměněno bylo jen sání a odvod vzduchu. Porsche má bezpečnostní klec zhotovenou Motosportem Ireco, vyhovujícím požadavkům FIA. Clio má bezpečnostní klec svařenou opět dle FIA u firmy Sparco. U Clia je navíc speciální spojka s keramickým kotoučem, povrch disku má lepší třecí vlastnosti a může tak na kola přenášet větší výkon a točivý moment. Obě auta mají stejné protiskluzové zařízení, které je nastaveno na 90 Nm na přední nápravu Clia a na 70 Nm u zadní hnané nápravy 911. Clio má zatím stále sériovou převodovku. Zato Porsche má poslední rychlostní stupeň kratší, což má vliv na akceleraci. Maximální rychlost totiž na trati není tím nejdůležitějším parametrem.

Složení týmu Kumiega Racing: Jeff Alson, Chris Zeuner, Jonathan Bowring, Roger Dunlop

Sponzoři týmu: Best Communications - jedna z předních PR agentur na českém trhu

Rozhovor se závodníkem Jeff Alson - „Když Porsche vystřelí jako z praku..."

V ostrých zatáčkách a na rovinkách se bude prohánět mnoho závodníků. Nám se podařilo vyzpovídat jednoho z nich, Jeffa Alsona, jednoho z pilotů závodního týmu Kumiega Racing.

Jak byste popsal mostecký okruh. Je obtížný, snadný... a můžete jej srovnat s brněnským závodištěm?

Je to krátká, ale zajímavá trať. Takový mix rychlých zatáček, dlouhé rovinky a minimálně jedna opravdu ostrá příležitost, kdy je potřeba zařadit dvojku dřív, než bys řekl švec.

Do Mostu jezdí více zahraničních závodníků testovat auta. Je tahle trať dobře známá v zahraničí?

Pokud jich tam jezdí hodně, tak myslím, že ano. Určitě doporučuji si přečíst o historii okruhu, to by vám mohlo napovědět více.

Máte jedno moderní a jedno starší auto. Je v jejich servisování velký rozdíl?

Záleží na zlepšeních a úpravách, které je potřeba udělat. Porsche přirozeně vyžaduje více času na rozebrání a údržbu hlavních částí vozu. Mohlo by se zdát, že s ohledem na stáří bude vůz méně spolehlivý, ale obecně platí, že Porsche je z obou více robustní. Měli jsme sice problémy s převodovkou, ty se ale daly vzhledem ke stáří vozu čekat. Pro závody v Mostu je už ale auto v perfektním stavu.

Jaké rychlosti dosahujete na cílové rovince v Mostě?

V cíli přibližně 130 km/hod. a na konci nejdelšího úseku odhaduji 175 km/hod.

Jak často měníte pneumatiky? Je nějaký rozdíl v jejich výdrži u Clia a Porsche?

Záleží na spoustě okolností, na přípravě auta a na traťovém převýšení, kdo auto řídí, která náprava je hnací, na počasí atd. Dříve jsme používali na každé auto jiné pneumatiky, ale přešli jsme na gumy Yokohama, což jsou slicky se středně měkkou směsí. Pneumatiky se dají sjet i za dvě hodiny, ale obecně by měly vydržet 3,5 – 5 hodin. Rozdíl v obutí je samozřejmě jiný s ohledem na dynamiku auta, kdy Clio má přední náhon a Porsche má motor i hnací nápravu vzadu.

Porsche má vše vzadu, Clio naopak motor i převodovku vepředu. Není to těžké přesednout z jednoho auta do druhého?

Pro méně zkušené řidiče určitě ano. Obecně jsou totiž jízdní vlastnosti obou aut v zatáčkách hodně odlišné.

Jakých závodů se účastníte? Závodíte raději s Cliem nebo s Porsche?

Jezdíme na všechny vytrvalostní závody série Le (6 hodin Le Most, 12 hodin Le Brno, 9 hodin Le Slovakiaring). S Porsche bych mohl jezdit každý den. Zvuk auta, zkušenosti, styl jízdy atd. to je zkrátka pro mě jako dělané. Na druhou stranu Clio je ve své třídě více konkurenceschopné a to je taky dost vzrušující.

Děláte na svém autě nějaké úpravy a opravy sám, nebo prostě závodíte a o servis se stará tým mechaniků?

Servis vedou naši technikové, ale řidiči poskytují pravidelnou zpětnou vazbu. Bez toho to nejde.

Rozdíl ve výkonu aut není zas tak velký, jaké jsou hlavní rozdíly v chování obou aut na závodní dráze?

Rozdíl výkonu je 35 – 45 %, tedy naopak docela velký, menší je spíš váhový rozdíl. Clio je lepší a mrštnější v těsných zatáčkách. Pokud jste ale chytří, můžete s Porsche jít v zatáčkách na plyn dříve a vystřelit jako z praku. Technika jízdy s Porsche spočívá celá o brzdění před zatáčkou ale nikoliv v zatáčce.

Můžete ve stručnosti říct, co všechno s sebou berete na závody nebo testování auta? Kolik pneumatik, jaké náhradní díly atd.

Řidiči si berou helmu, rukavice a kombinézu. Mechanici pak zajistí auta a náhradní díly, což jsou hlavně pneumatiky – 2 sady suchých a jednu mokrých gum – dvě odlišné sady brzdových destiček, různé drobné díly na utěsnění případných úniků kapalin, náhradní čerpadla apod.

Historie okruhu

Své první motoristické akce se město Most dočkalo nedlouho po druhé světové válce, když byl 25. května 1947 na trati kolem pivovaru odstartován první rychlostní závod motocyklů. O pět roků později se v Mostě uskutečnilo také první klání automobilů. V průběhu dalších let se místa konání závodů často měnila, jezdilo se ve městě i v jeho těsné blízkosti a mostecké závody automobilů byly zanedlouho zařazeny do mistrovského kalendáře. První mistrovské body se rozdělovaly v roce 1965 na okruhu ve Stalingradské čtvrti. Na začátku sedmdesátých let se začalo bojovat na okruhu, jenž byl vytyčen na komunikaci dálničního typu u nového vlakového nádraží. Trať v délce 3450 metrů získala velkou popularitu i v zahraničí a v roce 1979 se stala poprvé dějištěm jednoho z podniků prestižního seriálu závodů sportovních vozů a sportovních prototypů Interserie. Ovšem při stále vyšších nárocích kladených především na bezpečnost neměl klasický okruh příliš velkou naději na dlouhou existenci. Proto se začala na opačném okraji města stavět speciální závodní dráha. Její dobudování v roce 1983 definitivně uzavřelo dlouhou historii závodů na improvizovaných silničních tratích. Než byl před stotisícovou diváckou kulisou odstartován první závod na novém speciálním okruhu, konalo se v Mostě a jeho blízkém okolí od druhé světové války celkem 57 závodů, z nichž bylo 35 automobilových a 22 motocyklových. Od té doby je okruh průběžně opravován a rekonstruován. V současnosti se v Mostě jezdí Mezinárodní mistrovství ČR automobilů na okruzích a Česká pojišťovna - Škoda Octavia Cup. Mezi tradiční podniky je nutno počítat i pravidelné motocyklové bitvy v rámci českého, německého i evropského šampionátu. Vrchol sezóny pak představuje český podnik evropského poháru tahačů.

© ARSYLINE 2017
Upozornění
Zavřít